środa, 6 lipca 2016

CHAŁKA BEZGLUTENOWA

8 lat nie jadłam dobrej chałki, aż stało się!!! Udało mi się upiec z smaku idealną :), można się przyczepić, że nie jest zaplatana, więc to taki słodki chleb.... Ale w smaku chałka jak glutenowa z najlepszej piekarni :) Do tego samodzielnie zrobione masło, kubek mleka i już mamy własnoręcznie zrobiony śniadaniowy raj :D


SKŁADNIKI:

- 200 g mieszanki mąk bezglutenowych (u mnie ryżowa, ziemniaczana, kukurydziana, z dużą przewagą tej ostatniej)
- 200 ml ciepłego mleka
- 50 g cukru
- 40 g rozpuszczonego masła
- 2 jajka
- 5 g drożdży suchych
- szczypta soli
- pół szklanki rodzynek


WSZYSTKIE SKŁADNIKI NA CHAŁKĘ oprócz rodzynek i jednego białka włóż do misy miksera i dokładnie wymieszaj, w międzyczasie zalej rodzynki wrzątkiem.

ODCEDŹ I OSUSZ  RODZYNKI, wsyp je do ciasta na chałkę i dokładnie wymieszaj, misę przykryj wilgotną ściereczką i odstaw w ciepłe miejsce aż do podwojenia objętości. Nastaw piekarnik na 180 stopni i zaparuj go.

WYROŚNIĘTE CIASTO PRZEŁÓŻ do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia, posmaruj białkiem i wstaw do zaparowanego, nagrzanego piekarnika. Po 20 minutach wyjmij chałkę z formy i ponownie wstaw do piekarnika na kratkę na 20 minut.

GOTOWA CHAŁKA MA ŁADNY, rumiany kolor i chrupiącą skórkę. Jeśli będziesz w stanie to poczekaj aby wystygła, jeśli nie... no cóż rozumiem :) Smacznego



29 komentarzy:

  1. O rany!!! Ja tez juz tak dawno nie jadłam takich pyszności!!!!!! Muszę zrobić, bo wygląda ta smakowicie!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawy przepis :) zawsze bałam się stosowac bezglutenowej mąki do ciast drożdżowych, bo jednak gluten w przypadku tych wypieków jest pożądany, ale jak widać, bez niego tez wychodzą cuda :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja miałam niezliczoną ilość porażek, ale widać warto próbować :)

      Usuń
  3. Moim marzeniem jest zjeść chałkę z masłem. Może się spełni? Dzięki za przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje się spełniło :) Smacznego śniadania :)

      Usuń
  4. Moje nie wyrosło, może wina drożdży :/ ale i tak się upieklo i w smaku niebo 😃

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dziwne, powinno rosnąć jak szalone... a jakich drożdży uzylas?

      Usuń
  5. Drożdże Babuni suszone. Ale leżały w szafce jakiś czas więc może. ..po terminie :]

    OdpowiedzUsuń
  6. to ciasto powinno być takie rzadkie? Mi wyszło jak na naleśniki z podanych proporcji niestety

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto powinno być rzadkie, takie jak na racuchy. Pozdrawiam

      Usuń
  7. A dałoby radę z kruszonką i owocami ? Wygląda obłędnie !!! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że by się dało :)

      Usuń
    2. Pewnie, że by się dało :)

      Usuń
  8. wow :) dzięki :) jagody mi się marzą i widzę ciągle jagodzianki i ciasta drożdżowe z jagodami a teraz sama zrobię hurra :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Owoce opadły na dno wraz z kruszonką :P Ale naprawdę smaczna i fajna :) Ciasto nie rosło jak na drożdżach :P I było dosyć rzadkie - może zbyt rzadkie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może, każda mąką inaczej chłonie wilgoć

      Usuń
  10. Mąka kukurydziana ma gluten............................

    OdpowiedzUsuń
  11. Tak mi powiedziano kiedy upiekłam jabłecznik z maki kokosowej ziemniaczanej i kukurydzianej, więc jak to jest ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mąka kukurydziana nie ma glutenu

      Usuń
    2. Kukurydza jest bezglutenowa na 100 % https://pl.wikipedia.org/wiki/Gluten

      Usuń
  12. Mąka kukurydziana nie ma glutenu

    OdpowiedzUsuń
  13. Na pewno ma być tylko 5 g drożdży?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno, tylko pamiętaj, że dotyczy to suchych drożdży.

      Usuń
  14. Mąka kukurydziana z natury nie ma glutenu, zależy jednak jaka firma produkowała i pakowała :-) jeśli na opakowaniu jest przekreślony kłos, to jest ns pewno produkowana i pakowana w warunkach bezglutenowych i zachowuje swoją bezglutenową naturę :-) jeśli kłoska brak, to trzeba liczyć się z tym, że może być zanieczyszczona glutenem :-/ to samo się tyczy mąk ryżowych, jaglanych, gryczanych i innych zmielonych naturalnie bezglutenowych "ziaren" :-)

    OdpowiedzUsuń
  15. A czy można ten chlebek zrobić bez cukru?

    OdpowiedzUsuń
  16. Pewnie można, ale on z zasady ma być słodki. Może spróbuj w odpowiedniej proporcji z ksylitolem?

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam :-)
    Cieszyłam się, że zrobię córci chałkę, bo tak lubiła zanim musiała przejść na dietę bezglutenową. Zrobiłam wg przepisu (dałam po 60g mąki ryżowej i ziemniaczanej i 80g kukurydzianej). Ciasto wyszło rzadkie, ale stwierdziłam, że może jeszcze nasiąknie płynem podczas rośnięcia i zgęstnieje. Rosło ładnie, ale nie zgęstniało, nie dałoby się z niego na pewno zapleść chałki, bo było po prostu rzadkie. Wlałam je do blaszki i dałam do piekarnika. Tam już niewiele urosło. Dobrze, że chociaż córce smakuje, bo całkiem bym się załamała.
    Co zrobiłam nie tak?

    OdpowiedzUsuń